Of season - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu Of season - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu

Of season

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

17 November 2017 | Verenigde Staten, Santa Fe

Ik rij richting d bergen bij taos en heb pueblo gelukkig achter me gelaten. De laatste dagen heb ik meer aan cultuur gedaan. Ik heb het d hele tijd al uitgesteld want op een of andere manier voel ik me daar altijd een beetje “akward” bij. Maar gelukkig viel Mesa verde reuze mee. Aangezien het off season is, waren er geen tours die j kon volgen, alles dus selfguided. Heerlijk gewoon zelf rondtoeren met the car. Nadat de ranger uit had gelegd op d kaart wat r te zien viel en waar ik heen moest rijden (zo blij met die mensen)ging ik op pad. Halverwege de rit naar het eerste punt kwam ik r toch wel achter dat het verder was dan k dacht en de benzinemeter nog maar op kwart vol stond. Dus rechtsomkeer… oeps bijna een andere ranger vd weg getikt. (Ik dacht dat ik de enige in het park was.. maar er rijden dus nog rangers rond) nadat ik getankt had en geshopt (1doen) op nieuw naar Mesa verde. Met bijna geen benzine rij je ook niet echt relaxt rond.
En eerlijk gezegd was Mesa verde echt wel heel mooi. Ik heb de film in het museum gekeken waar wordt uitgelegd waarom die mensen daar woonden in d in hammen vd kliffen en alle punten die kon bezoeken bezocht. Het was wel weer een typisch drive tru park. Op zich niet zo erg na d great sanddunes NP waar ik me toch een potje op heb lopen zweten.
(Haha terwijl ik zit te schrijven bij de openhaard in het hostel komt Patrick met me kletsen. Hij ziet r uit als een cowboy, hoed, baard, bont jas, zo’n ketting met van die tanden en aan elke vinger een veel te grote ring, hij komt uit Ierland en woont al heel lang in Californië maar verhuist nu naar Taos om bij zijn twins van 5 te zijn. Hij gaat wonen in een yurt en laat de foto’s van zijn kinderen zien. Hij wil er graag poems bij schrijven want hij is een creatieve dichter. Na 10 minuten ben k de totaal draad al kwijt… interessante man maar onmogelijk om mee t levelen)
Vandaag nog een poging cultuur snuiven gedaan. Pueblo. Terwijl k naar binnen loop denk ik: oja akward. Nu ga k kijken hoe de mensen hier in deze bijzondere huizen wonen.. zucht liefst een rechtsomkeer weer. Maar ik heb 19 dollar betaald en vind dat ik minstens de guided tour mee moet doen om er wat van op t steken. Dus ik wacht geduldig op d volgende tour. Binnen no time hebben zich natuurlijk ook 3 honden om me heen gesetteld. Gelukkig vallen ze me (nog) niet aan. Echt top dit! Na 20 minuten komt r een meisje aanlopen en begint de tour. Ze lijkt het praatje uit haar hoofd t hebben geleerd en elke zin eindigt in een hoge toon. Heel gek. Ik raak r totaal afgeleid van. En we gaan idd kijken naar hoe d inheemse stam nog leeft zoals vroeger. Ze vertelt dat r nog 5 tot 8 gezinnen wonen (raar wat is het nou 5 6 7of 8?) en er 3000 members zijn. Er is geen elektriciteit en ook geen running water. (Maar wel auto's, ik denk dan… waar is het paard met wagen? Als j het doet… doe het dan goed!) Maar ja ik weet weer precies waarom ik dit dus akward vind. Ik vind het echt raar om te kijken hoe mensen leven en daar dan foto’s van te maken. Misschien is het ook gewoon d setting. Het is niet dat het me niet interesseert maar ik kan het niet zo goed uitleggen. Ik kom mensen denk ik gewoon liever tegen en dan vraag ik het wel. Meer op gelijkwaardig niveau en zonder zo genaamde afstand.
Ik kan me er niks bij voorstellen dat er dan mensen bij mij in huis komen om te zien hoe ik woon en leef en kook enzo. Ik weet niet…. Ik heb welgeteld 2 foto’s van afstand gemaakt. En toen idd rechtsomkeer! 
Ik ben 2 weken van de radar en het is totaal off season. What happend? Het laatste hostel in Moab voordat ik naar Denver reed wat totaal vol. 30 mensen wilden in een ieniemienie keukentje eten koken. Dus toen bedacht k me maar zonder eten naar bed t gaan. Veel te druk! De laatste 3 hostels heb ik niet alleen de keuken maar ook de gehele dorm voor mezelf! Het begon in d blokhut in Del Norte waar 8 mensen konden slapen. Daarna in het luxe Mancos waar 6 mensen konden slapen. En nu in het hippie artistieke hostel in Taos een kamer van 12! Voor mij alleen. Dus aan slapen kom k wel toe  Ik ben benieuwd of in route 66 hostel in alburquerque het ook zo is….

Wel dat was t weer tot zover! Is Sinterklaas al bijna aangekomen? Of is dat niet dit weekend? Wat is the story? In Denver was er zelfs een zwarte pieten discussie… is het daar bij jullie ook weer in volle gang?

  • 18 November 2017 - 08:50

    Bernadet:

    Hoi Miek vandaag komt inderdaad Sint in het land .Hij arriveert in Dokkum. Jammer dat je dat niet mee kan maken. Maar volgens mij maak JIJ daar veel leukere en interessantere dingen mee. Liefs mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Santa Fe

Mieke

Ik ga een reis maken van Fairbanks Alaska naar Vuurland in Argentinie. Oftewel THE PANAM... als je het leuk vindt kun je hier me een beetje volgen :)

Actief sinds 04 Juni 2017
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 52327

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 01 Augustus 2018

Panam

Landen bezocht: