Bleu - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu Bleu - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu

Bleu

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

15 Januari 2018 | Guatemala, Quetzaltenango

Nu aan mij de taak om daar op tijd te zijn….

Laatste woorden van de vorige blog. Op dat moment was alles nog well gepland. Op 20 februari ging mijn auto op de roroboot naar categenie in Colombia. Tijd voor Spaanse les en nog een maand om naar panama te reizen. Vervolgens een maand in Colombia te reizen en om dan op tijd t eindigen in cuito op 22 maart.
Maar het is Centraal Amerika! Waar alles anders gaat dan j denkt. Dus ik kreeg een mailtje dat de boot van het schema is gehaald maar nog wel de roro slowboot (duurt 14 dagen) op 1 februari kan pakken en of ik dat wil? 1 FEBRUARI? Ik zit in Guatemala!! Dat betekent dat ik 25 Januari in colon in Panama moet zijn. Ik voor die tijd nog meer dan 2000 km moet afleggen en door 5 land grenzen moet crossen zonder dan maar ook iets gezien te hebben. Mijn eerste reactie was: DOEN! Want ik wil op tijd in Ecuador zijn. Maar ik vond toch dat ik er een nacht over moest slapen en die dag erna was ik echt gammel en aan de diaree en sliep ik liever dus niet bij kennis om besluiten te maken. Langzaam bezonk het gevoel van dat ik wel nu meteen de eerste beste boot moest pakken en het doel van mijn reis niet uit het oog moest verliezen. Eerst eens rustig kijken wat de mogelijkheden zijn. En dan beslissen dus.. dat is wat ik de aankomende week eens goed ga uitzoeken terwijl ik in de ochtend naar Spaanse les ga. Want ja… dat gaat nu echt gebeuren!! Morgen na school ga ik naar een gastgezin waar j dan ook alleen Spaans kan praten. Ik ben erg benieuwd!

http://spanishschoolelportal.com/

Oja, nog een ander dingetje. Ik moest naar de kapper! Dus de laatste dag in San christobal waar k dacht dat het nog een beetje internationaal was op zoek gegaan. Om een of andere reden konden we geen kapper vinden die open was (miss lag het aan het tijdstip?) Dus de moed opgegeven totdat we op d terug weg naar het hostel op een kapper stuitte. Toen k uitlegde dat ik korto en blanco wilde, was de korto prima maar d blanco…NO! Duidelijk. Bij kapper 3 zei ze: SI-SI! Dus toen ik aan d beurt was en nogmaals uitlegde, begon ze toch wat terug t krabbelen en bleek dat grijs wel kon maar blanco… NO. Dan maar grijs. Mijn bedenkingen waren terecht (heb hier off course nog geen hoogblonde dame gezien) dus het grijs was dan ook donkergrijs en in d spiegel leek het gewoon donkerBLAUW. Zucht! Maar goed. Het haar is weer kort niemand die mij hier kent en Adrian vond het prima dus I can live with it :)

Guatemala is nog een beetje langs me heen gegaan doordat mijn hoofd driftig overuren aan het maken was. Maar de grensovergang ging uitermate relaxt. Behulpzame mensen. TIP voor de auto zo geregeld en al met al waren we nog geen 50 minuten bezig. Meteen reden we in een prachtig hooggebergte landschap met hele steile bergwanden. Ik dacht dat Mexico grote bergen had maar de 33 vulkanen van Guatemala overtreffen dat wel. De wegen vielen eigenlijk best mee en we waren ruim op tijd in de op 1 na grootste stad: Quezaltenango.

Voordat we de grens overgingen naar Guatemala verbleven we in een dorpje bij d grens waar niet zo veel toeristen komen. Het was bloedjes heet daar dus toen we aan kwamen, lange broek uitgetrokken en shorts aan, stadje bekijken. Achteraf had k dat beter niet kunnen doen. Zeer ongepast daarzo. Men, ik werd aangekeken! Niet onaardig of dat ik me totaal ongemakkelijk voelde maar echt iedereen keer me aan of nouja eerst naar mijn lange stelten en dan lachten ze naar me. De auto met familie die langs kwam rijden raakte bijna in botsing volgens Adrian. Nouja je kunt ook overdrijven ;)
In Guatemala had k wel gelezen dat shorts ongepast was… dus voorlopig zijn de beentjes bedekt ;) nu is het in d morgen en in d bergen vet koud en overdag 18 graden. Lange broek An is een prima optie :)
Hoe is het daar? Iedereen weer begonnen met de tweede helft van d competitie/ jaar en klaar voor d olympische winterspelen? Nog goede voornemens? Had go ahead nu weer verloren? Ik las iets van 5-1? Op de app is het verdacht stil iig ;)

  • 15 Januari 2018 - 09:32

    Trudy:

    Waar is die foto van je nieuwe kapsel dan??

  • 15 Januari 2018 - 10:29

    Ester:

    Haha was ook al een tijdje geleden dat er een typische Mieke situatie was voorgevallen! ik deel trudys vraag...waar is de foto??? ik wil je blauwe coupe heeeel graag zien! (-;
    fijn dat je zo soepel in Guatemala bent aangekomen. En ik weet zeker dat het je ook gaat lukken om op tijd en met een ontspannen reis in Ecuador te komen!
    enne succes met je Spaanse les!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Mieke

Ik ga een reis maken van Fairbanks Alaska naar Vuurland in Argentinie. Oftewel THE PANAM... als je het leuk vindt kun je hier me een beetje volgen :)

Actief sinds 04 Juni 2017
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 52300

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 01 Augustus 2018

Panam

Landen bezocht: