What if God.. - Reisverslag uit Tsantikihin (historical), Verenigde Staten van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu What if God.. - Reisverslag uit Tsantikihin (historical), Verenigde Staten van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu

What if God..

Blijf op de hoogte en volg Mieke

24 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Tsantikihin (historical)

Do You believe in God? De missionaris lijkt me vragend aan en daarbij nog 3 paar vragende ogen. Hoe kan ik hier op antwoorden zodat ik eerlijk naar mezelf en naar hen ben zonder meteen hun geloof onderuit te halen. Ik antwoord: i'm neutral.
Zeikweer. Ik bedacht me om maar met adam en zijn vrouw (Die me een lift naar seward had aangeboden.) mee t gaan naar de kerk. Ik moest uitchecken bij het hostel en anders zat ik super lang t wachten in d haven in d regen. In d kerk zit j iig lekker warm en droog. Adam vond het prima.
Om half 10 zaten we in d kerk waar ik erachter kwam dat het een mormoonse gemeenschap was. Ik stelde natuurlijk wat vragen en Adam zei: ik vraag even iemand voor uitleg. Voordat ik het wist zat ik met 2 minisionarissen en Adam en zijn vrouw in een aparte ruimte te bidden en kreeg ik een presentatie over het ontstaan van het geloof en wat nou werkelijk d waarheid is. Jahoor heb ik weer! God houdt van mij en heeft een plan met me. Gelukkig weet hij het wel. Een fijn idee opzich. Het heilige boek der mormonen werd me aangeboden, ook werd r op mijn telefoon de app gedownload zodat ik het ook in het Nederlands kon lezen. Daarbij kreeg ik telefoonnummers en emailadressen die ik kon benaderen voor vragen of besloot mormoonse t worden. De missionaris zei: ik weet de waarheid en ik weet het heel zeker. Ik hoop dat jij ook d waarheid zal vinden. Misschien ben ik een beetje naïef en bescheiden. Maar die mensen waren zo lief en blij met mij dat ik haast uit loyaliteit maar mormoonse wordt.
Na de interventie begon dan de werkelijke mis. Een sobere simpele mis waar ik de mensen eens goed kon bestuderen. Alle lagen vd bevolking, veel kinderen en opvallend was the Young adults. Die de muziek, dirigent, het brood en water verzorgde. Veel mensen waren op hun telefoon bezig. Achteraf dacht ik misschien dat ze op de app zaten want ook daar stonden de liedjes in. Even was ik afgeleid van het observeren toen d vrouw die sprak in tranen uitbarstte toen ze vertelde dat ze op 17 jarige leeftijd ging trouwen in de heilige kapel met een man die ze nauwelijks kende. Ik voelde haar pijn. Maar natuurlijk was ze nu heel erg blij dat ze met hem was getrouwd en kinderen had. Dit kwam steeds weer naar voren. En vroeg me dan ook af hoe ze zouden staan tegenover alleenstaande vrouwen?
Na de dienst werd ik begeleid naar d bijeenkomst voor Young adults. Daar kregen we les over: Waarom geloven we in God en wat betekent het voor jou mbv een stelling in ons boek. Ook moesten we stukken voorlezen. Ik heb gezegd dat mijn Engels niet zo goed was dus even oversloeg. Ik moet wel zeggen dat er. Ook ruimte is voor je de dingen zijn waarmee j zit. Het meisje naast me die bijna geen woord zei, vertelde dat ze tussen neus en lippen door dat ze blij was dat God ons zo geschapen had zodat toen haar vader ernstig ziek was dat op tijd wisten omdat het door God bedachte lichaam van te voren dus al alarm klachten had aangeven waardoor haar vader niet overleden was. Verder waren ze het er allemaal over eens dat geloof en wetenschap heel goed samen kon gaan. God was de grootste wetenschapper himself. Adam vertelde dat hij een collega had die hem had gevraagd waarom God dan zijn vrouw dood had laten gaan. Adam zei dat hij toch even een stap terug moest doen. En op dat moment niet kon vertellen dat God een groter plan met hem had en hij dit door moest maken.
Nog bijkomend van d gesprekken en de dingen die gezegd waren werd ik de in volgende ruimte geleid. Dit keer met alleen vrouwen.. een voorstel rondje volgde en er werd gezongen. Een moeder nam het woord (de moeder vh meisje van die zieke vader) en vertelde hoe zij uiteindelijk is aangesloten bij d gemeenschap en er heel sceptisch over was maar uitbeleefdheid de mensen aan d deur binnen had gelaten aangezien ze hen kende. Toen haar man Het Boek had gelezen en hij zo geraakt was, besloot ze het ook t lezen. Bij het hele verhaal was ze emotioneel. Kan daar toch niet zo goed tegen! Wetend dat haar man ziek is en haar dochter bijna vertrok naar usa om t studeren en erg spannend vond. Aan het einde kon een ieder zijn gedachte delen. Aan de dochter werd verteld dat ze moest oppassen voorde mensen die haar gingen overtuigen dat God niet bestaat. Op dat moment wilde mijn gedachte ingrijpen. Als al een God zou bestaan dan zou god toch zelf willen dat ze koos voor hem. En als ze zou twijfelen zou deze God toch ook toestaan? Ik ben blij voor hen die geloven, die zoveel houvast en saamhorigheid vinden bij God en met elkaar. Dat vind oprecht mooi om te zien. Het is echt een warm bad met lieve mensen. Ze willen allemaal even met j kletsen en j mag langskomen any time! Ik begrijp echt heel goed dat mensen hiervoor kiezen….en waarschijnlijk kunnen ze niet anders maar toch er zijn er mensen die niet geloven of anders geloven of twijfelen aan t geloof. En DAT mag er ook zijn.
Om half 2 denk ik toch uiteindelijk echt klaar te zijn… maar nee we moesten en zouden ook mee eten met de lunch die sister milly en haar man hadden klaargemaakt. Tja ik heb al mijn bescheidenheid maar van me af laten vallen en gulzig ( want had ondertussen vette honger) van het lunchbufet gebruikgemaakt.
Na de fotoshoot en de hartelijk dank voor de goede uitleg en hun tijd hebben, Adam en zijn vrouw me afgezet bij de Holland Amerika lijn. De Nordman. Thx eigenlijk ging ik daar alleen maar voor. 
Al met al een bijzondere ervaring. Ik moest r stiekem ook wel erg om lachen dat nou juist ik in die situatie terecht kwam. Wie weet ga ik het boek wel lezen … en zal ik dan echt de waarheid weten?
Nordman is totaal andere wereld! Geniet volop van het luxe leven on board. Heeeeeel veel lekker eten en heb eindelijk weer eens de klok rond geslapen. Het ontbijt gemist… maar who cares? Top hier! Ga ff sporten!
P.s. geen wivi… of althans ik ga geen 50 dollar voor betalen :)
P.s. Marieke ik ben j verjaardag niet vergeten maar ik had geen bereik. Natuurlijk heb ik een gebakje op j gegeten :)

  • 24 Augustus 2017 - 22:25

    Lyda:

    Wat een verhaal. Je ontmoet wel heel bijzondere mensen. Je steekt er ook nog wat van op.
    Geniet van de luxe

  • 25 Augustus 2017 - 00:12

    Linda:

    Oh my god!

  • 25 Augustus 2017 - 11:08

    Yvet:

    Ha die Mieke,

    Wat een te gekke ervaring, dat zo maar op je pad komt. Ik lees je verhalen heel erg graag. Je bent nog maar een paar weken weg, dus er zullen nog veel meer mooie ervaringen komen, die ik graag ga lezen. Have fun girl!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Tsantikihin (historical)

Mieke

Ik ga een reis maken van Fairbanks Alaska naar Vuurland in Argentinie. Oftewel THE PANAM... als je het leuk vindt kun je hier me een beetje volgen :)

Actief sinds 04 Juni 2017
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 52336

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 01 Augustus 2018

Panam

Landen bezocht: