Almost leaving Colombia... - Reisverslag uit Pasto, Colombia van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu Almost leaving Colombia... - Reisverslag uit Pasto, Colombia van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu

Almost leaving Colombia...

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

18 Maart 2018 | Colombia, Pasto

Rijdend door Colombia met een one Canadian plated jeep (dit is nog een dingetje) en op de radio zingt racoon: een oceaan om in te vluchten! Toch wel het ultieme gevoel van vrijheid. Raampje open. Kijkend hoe d Colombianen hun leven leiden. Het is blooming. Ik heb het gevoel dat deze mensen willen werken aan een beter land. Ze zijn hartelijk, vriendelijk behulpzaam en vooral actief. Ze sporten (the bike is erg populair. Quintana heeft goede zaken gedaan) en werken hard. Ze kunnen organiseren. Ze hebben bewegwijzering. Ze hebben controle. Ik zie vanuit de auto ook heel veel militairen en politie. Het blijft vreemd om een geweer te zien. Ondanks dat ik dat vanaf Mexico ( tig aan militaire checkpoints) al gewend ben. Soldaten staan meestal langs de weg met tumbs up! Dus geef k die terug. Ze staan bij bruggen of wegwerkzaamheden. Politie haalt vrachtwagen en auto’s vd weg dus die zie ik voornamelijk als vijand. Probeer zoveel mogelijk op d linkerbaan te rijden als r 2 zijn. Of probeer achter een vrachtwagen weg te duiken en op tempo te blijven rijden. Vriendelijk lachen en hopen dat ze me niet zien. Laatst werd ik weer halt gehouden. Dus probeer zo relaxt mogelijk te doen en papieren t overhandigen. Toen d agent knikte dat ik weer door kon rijden, zat ik toch met trillende handjes aan het stuur. Pffff… t blijft spannend hoor. Vooral die ene plaat zit me niet lekker. Op d fbgroep zijn er meer overlanders met een Alberta 1 plated auto. Zij hebben dus bij een copyshop 2 plastic platen bij laten bij maken. Fake borden. Ja echt fake! Ik weet t niet. Op zich ben k nog maar 1 keer aangehouden op dat probleem. En ik vind ook dat ze dat dan maar hadden moeten zeggen voordat ik Colombia inreed. Inspectie in de haven bijvoorbeeld. Dus tot nu toe voel ik de urgentie nog niet. Maar op het moment dat het vervelend gaat worden weet ik dat die optie bestaat. Op zich wil ik wel laten bij laten maken want dan kan k r zelf ook eentje houden :)

Probleem 2 is de verzekering. Zoals jullie weten komen mijn ouders en mijn zusje AL BIJNA naar Quito in Ecuador. :) Op het moment moet ik nog 330 km en 1 grensovergang. Ik zit de grensovergang voor te bereiden en lees nergens iets over een verzekering. Wat blijkt als buitenlander kan j dus niet een autoverzekering afsluiten voor ecuador. In 2015 kon dat nog aan d grens maar het is afgeschaft. Oke. Niet fijn. Het blijkt dat de ecuadorianen dit betalen met belastingelden en iedereen is door d staat verzekerd. Oké.

Verder is d grensovergang een uitdaging. De eerste keer dat ik alleen een bordercrossing ga doen en lees nu steeds verhalen dat sommige 7 uur of zelfs 10 uur moeten wachten. Waarom? Omdat die lui uit Venezuela ook de grens over willen. In of uit. Het maakt niet uit. .. rijen dik. Dus een leesboek neem k mee :( ik ben van plan om 6 uur in d ochtend bij d grens t staan… dat wordt ook een uitdaging :)

De laatste week ben k van San Gil (zat in een soort indianen stam), naar lake tato(de kano uitgeprobeerd), Salento (eerste hike na de Robbery in cocora NP) en Popayan gereden. Alles was bijzonder maar Salento was daarbij wel hemels. Prachtige natuur, oud dorpje, heerlijk hostel met warme douche en echte! dekbedden :)

Nu in Salto, het is een moderne stad. Totaal niet verwacht, het voelt een beetje als back home met hippe shop e.d.
Net terug van tripje naar een meer wat in Zwitserland zou kunnen liggen, met een Australische gast die al 16 maanden rond reist. Bij het meer zaten we ineens in een You tube opname van een comedian uit Colombia. Die dachten natuurlijk… ha leuk gringo's!( We waren de enigste gringo’s) Daar gaan we een praatje mee maken. Dus het werd “ the worst interview ever “ aan gezien we er geen snars van snapten en r maar een beetje lullig bijstonden. Maar ik moest zo hard lachen dat de tranen over mijn wangen biggelden.
Uiteindelijk komen we er ook achter dat we dezelfde plannen hebben voor d aankomende dagen… dus… ik denk dat ik een reismaatje heb gevonden om de grens mee over te gaan. Top! Dan hoef ik geen 10 uur alleen te wachten… net zo gezellig! :)

Hoe gaat het bij jullie? Het is koud hoorde ik? Kunnen jullie het nog wel een beetje warmhouden daar?
De volgende keer als ik schrijf zit ik waarschijnlijk in… ECUADOR!! Colombia al weer achter me laten..:(
En JA ik heb toch maar een terugvlucht geboekt. Ik zat het steeds uit te stellen want dan is het zo definitief… maar d prijzen schieten omhoog dus moest ik er toch aan geloven. Eind juli zal ik weer met twee voeten in Nederland staan. Nog niet aan denken!!!!

  • 19 Maart 2018 - 06:02

    José:

    hee Miek, wat lekker worden met een reisverslag van jou, mijn dag kan niet meer stuk. Klinkt spannend allemaal daar in Zuid Amerika. Mijn zoon vorig jaar in Columbia geweest voor een week of 5 en had dezelfde indruk als jij; ze doen allemaal hun stinkende best om er wat van te maken en om te laten zien dat het een mooi en fijn land is.
    En wat stap heb je gezet door de terugreids te boeken...oef wel een dingetje inderdaad maar ook heeeeel fijn dat je wel weer terugkomt hoor.
    veel plezier straks met je ouders en zus.

  • 19 Maart 2018 - 13:32

    Trudy:

    Ik moest even weer wat verslagen inhalen, maar ik ben weer helemaal bij! En wat blijft het toch heerlijk om al die belevenissen te kunnen lezen. Spannend ook allemaal man.
    Fijn dat je weer iemand hebt om mee samen te gaan. En natuurlijk ook fijn dat je bijna weer familie kan vastpakken ;).
    De terugreis inderdaad nog niet te veel aan denken. Maar wel top om te weten dat je weer terug komt :).
    Geniet nog maar lekker van alle bijzondere momenten en mooie landen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Pasto

Mieke

Ik ga een reis maken van Fairbanks Alaska naar Vuurland in Argentinie. Oftewel THE PANAM... als je het leuk vindt kun je hier me een beetje volgen :)

Actief sinds 04 Juni 2017
Verslag gelezen: 667
Totaal aantal bezoekers 52674

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 01 Augustus 2018

Panam

Landen bezocht: