Autokraak - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu Autokraak - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu

Autokraak

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

14 Juli 2018 | Chili, Puerto Montt

Wroetend met de antenne en 2 ijzerdraadjes proberen de agent en zijn goedlachse vriend tussen de spleet van de passagiersdeur te komen en het knopje van t slot af te haken. Het lukt ook nog! Wie had dat ooit kunnen dromen. Een politieagent die inbreekt en dan nog wel in mijn auto! :) Het genieten is van korte duur..

Hoe beland ik in deze situatie? Op de weg terug van the hanging glacier(t was even zoeken tussen de mist maar uiteindelijk liet hij zich zien, echt hoor een hangende gletsjer) 50 meter voor mijn hostel, had de auto geen zin meer. Natuurlijk! Het werd tijd! Dus daar sta je dan. Op een t splitsing, op zich geen ramp want in dit gehucht rijdt geen auto. Dus de eerste de beste man die langskwam lopen, ( sorry vrouwen) aangeklampt of hij wilde kijken. No se! Er was geen mechanical in town dus hij adviseerde naar de politie te gaan 2 huizen verderop.

De mannen zaten (in een heerlijk verwarmd bureau) de wedstrijd België-Frankrijk te kijken waar ik in een snelle oogopslag zag dat t 0-0 stond. Nog geen paniek.

Wel was ik in paniek over de auto. Dus de agent ging mee. Probeerde ook wat ik net daarvoor had geprobeerd met de sleutel t ding aan de praat te krijgen. No se! Zegt hij ook. Maar zijn vriend wist t misschien wel. Binnen no time was hij er. Toen de politieman vroeg om de sleutel en ik hem zei dat hij die had, bleek deze dus nog in de auto te bungelen en mijn fantastische auto vergrendeld zich natuurlijk automatisch. Het volgende probleem was geboren. :)

Met behulp van YouTube filmpjes en van nog 2 andere officieren die het allemaal wel grappig vonden, ik niet! gingen de mannen alle mogelijke problemen af. Alle plugs gingen eruit en weerin. Er werd geconstateerd dat daar het probleem niet lag. Toch onder de auto maar eens kijken. Na een tijdje zei de vriend: probeer nu eens? Waar ik de hoop allang had opgegeven en al bezig was in mijn hoofd het volgende plan te bedenken. Ik bedoel... het zag er gewoon niet veel belovend uit met die YouTube filmpjes. Ging warempel het ding weer aan. No problemo!! Ik dankte de mannen vriendelijk en prijsde ze de hemel.in. De vriend gaf ik nog 10000 peso mee. :) Terwijl ik wegreed plopten er wel 2 andere rode lichtjes op in het dashboard maar naar mijn weten zijn die niet zo erg.. Ik verdenkt dat 1 vd plugjes niet netjes is teruggeplaatst en besluit in een grote plaats pas weer een mechanical op te zoeken….Tot die tijd is het rijden met de auto wel weer een avontuur ;)

Chili is very Chilly!! Waar Argentinië de zon altijd scheen(qua graden wel kouder was) zie ik in chili toch voornamelijk wolken en hele harde regen. De wolken blijken duidelijk niet over de Andes te kunnen komen en laten hier al hun water met bakken uit de hemel vallen. Ook kennen de Chilenen geen centrale verwarming. Waar de huizen in Argentinië prima verwarmt zijn, ik de kou totaal niet als vervelend heb ervaren, is het nu vechten om een plekje bij de enige haard in het huis. Gelukkig dat ik niet zo veel reizigers zijn. Maar toen ik ergens alleen was maakte ze de haard niet eens aan! Potver3 en wel het dubbele betalen hier voor een bed. Uiteindelijk heb ik mijn cooker uit de auto gehaald en lekker een warme pot thee op mijn kamer gezet, extra kruikje erbij (flesje warmwater) en het viel te doen.
De afgelopen 2 nachten in Chaiten in een hostel gezeten waar de Jehova’s (natuurlijk) het wel lekker warm voor me maakten. Ik begreep dat zij ook naar Puerto Mont met de boot gingen voor een bijkomstigheid van de kerk. En Nee ze vroegen niet of ik ook mee ging ;)

9 uur op de boot! Tijd voor bloggen, lezen en bijkomen! :)

Nog 11 dagen vanaf nu en dan stap ik weer in het vliegtuig. Het voelt dubbel. Heb zin om iedereen te zien maar tegelijkertijd is het avontuur dan voorbij. :( maar ik merk wel dat de energie minder wordt. Ik weet niet of dat normaal is? Maar ik ben gewoon moe. Heb nog wel t een en ander te doen. NL mijn lieve magic jeep achterlaten. En daar moet nog r een en ander voor geregeld worden. Als ik maar de douane van chili door kom en in t vliegtuig zit, ben ik echt ervan overtuigd dat ik thuiskom. Je weet t niet met de gekke Chilenen en hun regeltjes…. Die auto verkopen aan een Chileen kan natuurlijk eigenlijk niet… ;)

Ik hoor overigens dat ik in Nederland wel weer kan opwarmen. Hoop maar dat t niet TE warm is ;) en de laatste schoolweek is aangebroken. De laatste loodjes! Ik wens jullie heel veel succes!!

Ik verwacht dat ik in die 10 dagen nog wel weer wat te melden heb dus nee dit is nog niet de laatste blog  blijf nog even aanhaken ;)

  • 14 Juli 2018 - 06:38

    Bert Poelman:

    Hoi Mieke
    Denk dat bij thuiskomst dat je letterlijk een warm ontvangst krijgt
    Dit weekend weer 30 graden.
    Goede thuis reis Gr Bert

  • 14 Juli 2018 - 14:54

    Monique:

    Serieus!! Je moet deze verhalen bundelen en gaan uitgeven!
    Heerlijk lezen! Tot in september denk ik in de hal?

  • 16 Juli 2018 - 16:31

    Lyda:

    Hallo Mieke,

    Nog heel veel plezier de laatste dagen en sterkte met afscheid nemen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Puerto Montt

Mieke

Ik ga een reis maken van Fairbanks Alaska naar Vuurland in Argentinie. Oftewel THE PANAM... als je het leuk vindt kun je hier me een beetje volgen :)

Actief sinds 04 Juni 2017
Verslag gelezen: 1477
Totaal aantal bezoekers 52296

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 01 Augustus 2018

Panam

Landen bezocht: