Bye bye SWEET Mexico - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu Bye bye SWEET Mexico - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Mieke sprenkelder - WaarBenJij.nu

Bye bye SWEET Mexico

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

09 Januari 2018 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Voor de derde ochtend achtereen volgens zitten we aan t ontbijt bij Sweet beat coffee and bakehouse. Heerlijke ontbijtjes hier. De eigenaresse is een Britse die getrouwd is met een Mexicaan. Terwijl ze haar kind aan d borst heeft, komt ze de bestelling opnemen. Heel normaal hier en dat kan gewoon. Maar plek is ook super relaxt. In de zon is het heerlijk vertoeven in San Cristobal. En er heerst magisch goede vibe. Gister zagen we dat de auto olie lekte dus besloten we dat we nog een dagje langer bleven om die auto te fixen dus wij aan onze Britse vriendin vragen of zij iemand wist. Nee, maar een vriendin van haar weet wel iemand na wat heen en weer gepraat en gebel, ontmoeten we een Duitse jongen (net terug van zijn werk in een andere bakery) die tijdens zijn reis in Mexico al 7jaar is blijven hangen in San. Hij wil ons wel een goede mechanica wijzen en wil ook wel even mee om te translaten. Bles You all! Very Nice en Sweet. Onze dagen bestaan uit opstaan, ontbijten, door d stadlopen en dingen bekijken tot het Beertime is. In mijn geval margarita time. Echt veel relaxter dat dit kan het leven niet worden. Vandaag hebben we tussendoor nog wel 30 kopietjes gemaakt van de ons paspoort, auto registratie, bewijs van koopacte, rijbewijs e.d. om Guatemala in te komen. Ik ben echt super benieuwd! Wel zin om weer een ander land aan t doen. Mexico was toch wel heel anders dan in mijn beleving. Veel groener en echt bergachtig en GROOT!
Opvallend:
- Tuk Tuk , ik dacht die hebben ze in Azië. Neen, ook hier zijn ze in volle overgave te vinden.
- Fiets met laag aflopend stuur. Ja vooral in Baja was het gebruik van d fiets super groot. En dan fietsen zij op van die vintage fietsen die bij ons weer super in zijn.
- Bussen. Volop waar ik in Amerika weinig tegen kwam is het gebruik van bussen of minivan(sommige straten zijn echt heel smal) kei normaal.
- Kathedralen. Men wat een pracht en praal aan kathedralen en kerken. Fantastisch! Waar ik in Nederland nooit naar kerk ga heb ik er hier al minstens 30 bezocht. Wel vraag ik me af hoezo er dan toch nog bedelaars op de grond zitten als de kerk zoveel geld heeft? Die zijn r toch ook voor de armen?
- Kinderen. Wow, wat een groot aantal kids lopen hier rond.( God inspirerend) Niet alleen spelend maar ook keihard werkend (snoepverkopen, schoenen poetsen of gehaakte dingen verkopen). Hoe oud ook. Gemiddelde leeftijd in Mexico is 27 terwijl dat in Nederland op 42 ligt.
- Opvallend is dat ik in vergelijking met Amerika weinig totaal aan d grond, verslaafde of dronken mensen zie. Wel heb ik al een aantal plaatsen gezien waar ze AA meetings houden. Dus ze zijn r wel. Maar niet in het zicht misschien? Of er is meer familie band en zorg waardoor mensen niet helemaal alleen komen te staan.
- Honden. Je hebt 2 soorten. De hond die bij een rijke familie hoort en aan de lijn buiten loopt. De straathond die een totaal eigen leven lijkt hebben. Elke dag met zijn vriendjes afspreekt, kattenkwaad uithaalt en samen op zoek gaan naar eten. Soms duiken ze midden op d berg op en steken ze zo de straat over. En dan vraag k me af… waar gaat dat heen en hoe komt hij daar? Ik denk dat j er een docu over kan maken. Maar totaal niet agressief! Vanavond viel ik nog bijna over een hond omdat k hem niet in het midden van d straat had zien liggen in het donker. Geen kik gaf hij.
- Eten jum! :) Echt zooooo lekker!!!
- Kleurrijk, naast dat ze echt van bling bling houden, houden ze ook van kleurtjes. Niet alleen de kleding maar ook de huizen in verschillende pastelkleuren. Super mooi in die oude centrums van de steden.
- Maak j niet druk. Dat is wat hier heerst. Wat in de meeste gevallen echt een super fijne eigenschap is, is het aan d andere kant natuurlijk de grootste valkuil waardoor er weinig progressie of verandering in bepaalde systemen zit. Maar zo vredig als d mensen van 50 nationaliteiten naast elkaar leven in d stad San Cristobal geeft aan dat de tolerantie groot is.
- Diversiteit, bergen en strand. En dat geeft ook het rijk en arm aan. Er is een groot verschil tussen rijk en arm. In d kust plaatsjes was er meer armoede. Fruitplantages leveren minder op en het geld wordt minder goed verdeeld. Terwijl in de bergen men er goed verzorgd en rijk bijlopen. Als ze een boerderij met vee hebben betekent het ook vaak meer geld.
- En dan als last but not least. De mensen! Hoe lief, spontaan, mooi, zorgzaam, helpend en kleurrijk ze zijn. Echt ongekend!

Dag dag Mexico. Ben toch een klein beetje van j gaan houden :)

Jullie weer begonnen met werken neem k aan na d feestdagen? Hoop dat het meevalt ;) de kerstversiering weer van d kant?
Hier trouwens nog een enorm leuk nieuwtje! Na veel wikken en wegen hebben mijn ouders besloten om met mijn zusje mee te komen en me op te zoeken in maart! Dus de tickets naar Quito in Ecuador zijn geboekt, nu aan mij de taak om daar op tijd te zijn ;) super tof!

  • 09 Januari 2018 - 16:03

    Lyda:

    Wat leuk dat je ouders een stukje mee gaan beleven.
    Goede reis verder.

  • 09 Januari 2018 - 20:31

    Trudy:

    Dus als ik het goed begrijp is Mexico echt een aanrader om door heen te reizen!
    Op naar nieuwe avonturen! Enne... hoe gaat het met het leren van Spaans? ;)
    Super tof dat je ouders ook die kant op komen! Iets moois om naar uit te kijken.

  • 10 Januari 2018 - 09:05

    Leida:

    Mieke, fijn dat je het nieuwe jaar weer goed begonnen bent. Wat is het toch leuk om al jouw belevenissen te lezen. Hoeveel mensen beginnen niet enthousiast de eerste weken van hun reis met een verslag maar daarna... nada, niks meer. Dus als echte juf zeg ik: Ga zo door!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, San Cristóbal de las Casas

Mieke

Ik ga een reis maken van Fairbanks Alaska naar Vuurland in Argentinie. Oftewel THE PANAM... als je het leuk vindt kun je hier me een beetje volgen :)

Actief sinds 04 Juni 2017
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 52429

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2017 - 01 Augustus 2018

Panam

Landen bezocht: